Kumb on inimestele tähtsam – tõde või õigus – kuidas seda saavutada. Kas tõde ja õigus võivad ka koos eksisteerida või on selleks tarvilik kasutada jõudu? Kas liberaalsus ja fundamentaalsus võivad eksisteerida samas ühiskonnas või peab üks teise assimileerima või kas on mõni emulsioon võimalik, et leida konsensus?
Kindlasti
on paljud teist mänginud mängu „Tõde või Kihk” kus tuleb
valida, kas vastata ühele eriti isiklikule küsimusele või teha
mingi väike kangelastegu, mis eeldab julgust. Kuigi selline mäng ei
ole otseselt seksuaalne, siis piisavalt perverssete osatäitjatega
võib see väga viltu ka vedada... Kõik oleneb osavõtjate empaatia
võimest ning tahtest teineteist heatahtlikult lugeda ja jääda
viisakuse piiresse. Samuti on alkohol väga tähtis faktor – kas on
või ei ole.
„Kui sa tead midagi valusat, mis pole tõde – ära ütle seda (kuulujutt); Kui sa tead valusat tõde – ära ütle seda (laim); Kui sa tead mingit ebatõde mis võiks aidata, siis ära ütle seda (hädavale); Kui sa tead midagi kasulikku, mis on tõde siis leia õige aeg selle ütlemiseks. (õpetus)” Buddha
Miks
see nii tähtis on, kuidas keegi mängib mängu „Tõde või Kihk”
- Mõelge selle peale! Kas meie pole mitte ka, nagu mängijad mängus.
Et meie kõikide elud on nagu mingi mäng; nagu mingi võrrand
Matrixis? Kuhu me läheme? Mida me teeme? Milleks see kõik? Me
kühveldame kokku Raha ja Võimu ja Tutvusi ning Lõbu ja Naudingut
mille nimel! Mille nimel me oleme Andekad ja Edukad et siis surra ja
jätta see maha kellelegi teisele, kes on kas parem või pahem meid.
See polegi nii tähtis, kui me suudaksime oma pärandi asjad
„õigesti” lahendada ja leiame nõndaviisi oma rahu. Milleks me
seda kõike teeme? Mis me selle eest saame, kui me „õigesti”
elame ja kui me „valesti” elame? On see siis meie elu – või
kellegi teise elu?
Probleem 1: „Te ostate üles ühe tütarfirma ja saate teada, et selles on 100.000 eurot vaba raha – kuid eelmise omaniku raamatupidaja on kõik vajalikud dokumendid ära põletanud ja omal ajud välja tulistanud. Kõik andmed teie käes ütlevad, et see firma on korras ja võib oma tööd edasi teha, kuid te ei suuda seda raha juriidiliselt tõestada et see on kõigest välja jagamata kasum ja mitte altkäemaks või rahapesu?
Probleem 2: „Te abiellute ühe eriti kuuma blondi tüdrukuga ja saate pärast pulmi teada, et tüdruk põeb HIV-d ja on ka teid nakatanud. Kuigi see ei ole just surmahaigus ja te võite edasi elada nagu suhkruhaige – kui te korralikult rohtu võtate – Kuidas te seletate oma tüdrukule, et teil on kama või pärite aru, pärast sellise teate saamist?”
Probleem 3: „Te ostsite ühelt tuttavalt maja „võileiva hinna eest” ja kolisite sisse ning olite väga õnnelik kuni uksekell helises ja inkassso tõi hüpoteegi kirja, mille eelmine omanik oli maksmata „unustanud”. Loobute majast või maksate kinni või lähete endise omaniku kelmuse peale kohtusse?”
Buddha
on kunagi rääkinud midagi väga huvitavat tõe kohta. Kui
seda võrrelda kristliku õpetusega, siis tabab mind üks huvitav
kaemus. Kristlased eksivad kõige rohkem teise punkti vastu. Kui
vaadelda piiblit ja selle prohvetlikku kõla ning proosaluulet, siis
on see just selline „Tõde” mis on valus ja haavav. See ei otsi
kompromisse ja ei võta vange. „Sa ei või nõida mitte ellu
jätta”; „kaevlev härg tuleb surmata ja kahju hüvitada”;
„Abielurikkumiselt tabatud naine tuleb hukata”... Kõik need
reeglid ja karistused. Miks see nii tähtis on? Isegi Jeesuse
ütlemine: „Kes
on ilma patuta, visaku esimene kivi!” kuigi
selle sisemine mõte on vägivallatus, sest keegi ei vasta sellele
kriteeriumile, kui Jumal, kuid kui seda ignoreerida ja end
Jumalikustada, siis võib igaüks visata esimese kivi. Ning kõik
langeb jälle vana testamendi radadele. Kes otsustab, kes elab ja kes
sureb? Kas see Keegi hoolib peale enda ka teistest alamatemast? Jälle
jõuame ringiga küsimuse juurde, milleks see kõik! Mis on see
eesmärk, mis pühitseb kõik abinõud? Ühiskonnas on alati kaks
jõudu. Ühed, kes soovivad töö ära teha ja teised, kes soovivad
selle tulevikku lükata – venitada kummi; lasta rihma lõdvemaks.
Töö ja lõbu ju peavad koos käima või töö ja vile, kui lugeda
Lumivalgekest.
Mis
on selle kõige mõte? Kuna tuleb see „õige aeg” millal asjadest
rääkida ja kas ta üldse saab tulla, kui seda aega ise aktiivselt
ei otsita. Mida tähendab väljend „õige aeg”? Kui kaua aega on
aega otsida „õiget aega”? Või saab seda otsida määramatult,
sest otsimine ise on tähtis, nagu rüütli romaanides Graali
otsimine pidi sind moraalselt õilistama asja enese pärast või nagu
mõni kalamees käib kalal, kuigi ei või ühtegi saada, sest
kalastab tühjal järvel lihtsalt põhimõtte pärast. Kas Tõde ja
õigus on meie rituaal või on see meie asisus. On ta sakraalne või
profaanne? On ta käega katsutav või virtuaalne? Virtuoosne või
Effektiivne? Või midagi kõigist eelpool nimetatutest...
Inimese
tapmine ristil; sellest pildi tegemine kaks tuhat aastat hiljem, kas
kummardamiseks või siis õpetamiseks ja selle peal trampimine on
erinevad tegevused, kuid need eeldavad kõige esmaselt seisukoha
võtmist.
-
Mida ma näen?
-
Mida ma tunnen?
-
Mida ma mõtlen?
-
Mida ma ootan?
-
Mida ma teen selle peale?
-
Mida ma loodan saada oma tegevuse eest?
-
Mis tegelikult juhtub?
Sama
asi või sümbol võib minna läbi aegade ja inimeste ja anda
erinevaid laenguid ja hinnanguid ja toimimisviise ning olla kord
positiivne ja kord negatiivne. Väga tähtis on juba see, kas sa
vaatad timuka või mässaja pilguga. Juba see iseenesest loob
erisuse, rääkimata pealtvaatajate ja valitsejate vaatepunktist. Kas
see risti löömine tabas märki või ei tabanud. Kas sai „õigesti”
tehtud või „valesti” ja kelle vaatepunktist lähtuvalt. Mis on
siin tõde, mis tõuseb esile ja otsustab, mis on tegelikult ja
kellel on õigus ning kas selle peale toimib koostöö või trots?
Esimene
punkt kõikide aistmistega tundub lihtlabane, sest me teame mida me
näeme; kuuleme ja aistime... kuid kas ikkagi tõesti! Kui mina näen
punast tuld valgusfooris ja istun autos ja laps näeb rohelist enda
omas, sest on jalakäija. Aga mina jään järgmise poole tunni
pärast oma tööst ilma sest vaatasin eile õhtul sõpradega jalkat
ja nüüd magasin sisse ning pean kiirustama. Kas ma tõesti „näen”
seda punast tuld ja seda last või ei näe mitte... Äkki ma nõelan
vahelt läbi sest mul on tugevama õigus ja ma hiljem hüvitan sest
see on kõrgema hüve nimel. Äkki järgmisel ristmikul keegi ka
nõelab sinu peateele ja su kõrvalistmele sisse ja romustab sinu
firmaauto. Sa jääd küll elama ja kindlustus korvab kõik... kuid
kas sa „näed” kogu seda lugu nagu sa seda sõitu alustasid, või
nõnda nagu sulle on kasulik näha ja sa just lapse eest läbi
nõelasid, kes solvunult ja ehmunult tagasi hüppas ja oma jäätise
maha pillas sest oli Pühapäev ja emme oli ostnud. Mida sa
tegelikult näed juba sõltub punktidest 3;4;5 ning mõjutab
tagasiulatuvalt järgmist. 90% kogu informatsioonist tuleb inimesteni
läbi nägemise; pimedad on kõige naeratavamate nägudega inimesed
maailmas, sest nad ei „näe ennast” kõrvalt ega teisi, ja
seetõttu ei oska nii hästi teeselda – kuid see eest ei pea ka
selle peale lisaks mõtlema... Võib-olla on siin mingi oma tõde, et
me võiksime vähem näha või vähem nuuskida; vähem
uudishimutseda... Kolmas punkt on eelmise kahe analüüs, kuid see
võib ka olla lihtsalt meditatsioon millestki täiesti muust, mis
asjasse ei puutu. See on see koht, kus uus teave sisse tuleb, mis ei
ole seotud nägemise ja tundmisega. Näiteks teiselt inimeselt või
raamatust. Sest seal on see kellegi teise „Nägemine” ja
„Tundmine” tema Tõde; Õigus; Õpetus; Asi; Üritus! Neljas
punkt on meie unistused. Need arenevad lapsepõlvest alates ja
lähevad kogemustega selgemaks või fantastilisemaks, vastavalt
sellele, kas see unistus peab olema töö või lõbu. Peab ta aitama
fokusseerida või reflekteerida. Läätsed on ka ju vastavalt
otstarbele nõgusad või kumerad.
Viies punkt on meie igapäeva elu ja see võib suuresti seitsmenda
punktiga kokku sulanduda kui inimestel on gnothi
seauthon. Aga
kuna inimesed kas ei „tunne” või „ei taha tunda” ennast –
siis võib siin ka olla võrratuse märk. Samuti
võrduvad-võrratustuvad punktid 4 ja 6 ja seitsmes on nagu on. Kas
keegi sinna tõeliselt jõuab on küsimuste küsimus... Kas kõige
peale on üldse võimalik mõelda või oleks targem kohati üldse
mitte mõelda. Nietzsche ei suutnud oma vanale sõbrale Wagnerile
andestada Parzivali sest loll pääses taevasse. Mis see viha
tegelikult endast kujutas? Kas see polnud mitte ühe oivikust õpilase
ägestumine teise oivikust õpilase vastu, kes tagauksel sama testi
vastuseid tasuta müütas, et mitte nii oivikuid läbi munsterdada.
„Õiglane raev” selles suhtes, et keegi teeb sohki, ehkki võiks
ise paremini teada. Sest mis oli Wagneril asja ullikeste ja
lollikeste seas, kes olid talle nagu sead ja koerad ja ikka ta pillas
seal oma pärleid, väga hästi teades, et järgmine hetk, kui need
samad sead ja koerad ei suuda tema pärleid süüa ja nende peal
komistavad, et nad on nagu libedad marmorkuulid, et siis nemad võivad
ka solvuda ja ägestuda ning temast tüki hammustada. Kas mõlemad
nägid kogu lugu või ainult osa sellest loost ja oleks võinud isegi
paremini ja kõrgemini näha? Kelle poolt sellises olukorras olla,
kui on küsimuse all täiuslikkus? Kui Mooses tabas end
täiuslikkuselt siis inimesed põgenesid ta ümbert ja ta pidi oma
palge kinni katma, nagu see oleks olnud radioaktiivne ja siis
inimesed said temaga jälle rääkida. Äkki on Tarkus ja Ilmutuslik
Kaemus samuti selline kiiritus, mida tuleks kultiveerida tinapõllede
ja skafandrite ja paksude klaasseinadega, et ei saaks liialt pühaks
kiiritatud? Mis eesmärgil me järgime midagi ja kas me soovime
sellest ka osa võtta? Kas me tahame töö ära teha või
slikerdada... selles on siin küsimus. Kuhu asetada selles võrrandis
propaganda ja ajakirjandus ning poliitika ja religioon või isegi
majandus! Mida tähendavad Kultuur ning rahvus sinu jaoks – maa ja
taevas? Teadlane näeb ühtmoodi ufoloog teistmoodi preester
kolmandat moodi. Mõelge
juba väljendi peale „terve mõistus” - mida see õieti tähendab.
Kui kogu ühiskond on nakatunud mingisse koledasse viirusesse ja
zombistub siis oleks „terve mõistus” söö ja konda ning oiga ja
kõik, kes nii ei tee, terve mõistuse vastu ning mässajad. Teatud
mõttes on kangelased, kes asja lõpuks kätte võtavad – või siis
kurjamid, sest ka nemad võtavad asja kätte, „head” selles
mõttes, et nad võtavad ühtlasi kogu vastutuse endale. Korraga ei
pea hall mass enam vastutama, sest nad on nagu surnud kalad ja saavad
pärivoolu ujuda sest keegi tekitas oma tammiga selle voolu. Kas
inimesed üldse tahavad „näha” oma vastutust ja kus nad seda
tahavad „näha”? Inimesed on kindlasti märganud, kui „abituks”
mõni teine inimene end teeb, andes mõista, et sina pead talle
midagi tegema, samas andes mõista, et aeg on üürike, ja sa pead
seda kohe tegema. Ta saaks mingi asja ise ära teha ja ei peagi sind
tülitama, kuid kuidagi on lihtsam „rohkem” energiat kulutada ja
lasta sinul see teha, kui seda ise teha. Sina ju võiksid ka midagi
teha ja mitte end meikida või mune sügada olenevalt siis soost...
Suhtumine teistesse inimestesse oleneb ju sellest, kuidas me end ja
olukorda ning teisi näeme! Kui tähtis ja suur on minu „kiire”
võrreldes sinu „aeglasega” Millisel tasemel tõde ja mis
eesmärgil me taga ajame... selles on küsimus. Cogito,
ergo sum; Sentio
igitur Scio; Ergo finis Fluent!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar